December 7, 2019

En längtan efter att Instagram slutar visa likes

Nu har det gått ungefär nio månader sedan Instagrams gick ut med sina planer på att sluta visa likes på innehåll i flödet kom upp på kartan. Man kan med samvetet i behåll säga att det väckte starka reaktioner hos både influencers, marknadsförare och hos ordinära användare. Oroliga influencers har påtalat skräcken med tron om att hela deras affärsidé ska falera genom en svagare räckvidd, medans en annan grupp användare höjer förändringen till skyarna med en hälsoaspekt i åtanke.

Efter en del reflektion från min sida måste jag säga att jag längtar efter att förändringen genomförs fullt ut. Inte bara på Instagram, utan gärna i alla besläktade sociala medier. Likes är en kortsiktig dopaminhöjande bekräftelse som påverkar den typen av innehåll en användare väljer att publicera i alldeles för stor utsträckning. Genom att ta bort möjligheten för användare att se andra användares likes  kommer alla bli mer autentiska i sitt innehåll, utan en rädsla för att få för få likes.

Problematiken i att använda likes som en KPI i en sociala medier-strategi

Jakten på likes när företag entrar sociala medier med sin senaste heta strategi för att fånga uppmärksamhet är helt orelevant. Låt oss börja med frågan varför ett företag väljer att marknadsföra sig. Det bygger helt enkelt på att skapa ett intresse för en en varumärke och dess tjänst eller produkt. Det främsta nyckeltalet för marknadsföringsinsatsen är i princip alltid affärsresultat. Vilket är 100% relevant! Varför ska vi annars marknadsföra oss om vi inte ska mäta det genom att titta på vad det faktiskt genererar tillbaks till vår verksamhet? Något annat skulle bara vara slöseri med pengar. När en marknadsföringsinsats fungerar bra och faktiskt genererar affärsresultat är det aktuellt att lägga ännu större fokus på just den insatsen. Om marknadsföringsinsatsen inte genererar vad vi hoppats på baserat på målsättningarna så är det aktuellt att byta strategi. Så varför är likes problematiskt för företag?

Jo, för att när du tittar på likes för ett specifikt innehåll så riktar du in dig på kortsiktig respons som inte säger mycket om den långsiktiga effekten. Det betyder i praktiken att om du löpande publicerar en viss typ av innehåll som presterar väldigt bra i form av likes, men som inte genererar affärsresultat så kommer det vara svårt att byta fokus från just det innehållet med rädslan för att något annat innehåll inte ska prestera lika bra - medans det kan vara just det andra som genererar affärsresultaten för din verksamhet.

För att summera

Inom en snar framtid kommer troligtvis de allra största sociala medier-plattformarna ta bort möjligheten att se likes på andra användares innehåll. En utveckling jag anser är sund för såväl hälsan som möjligheten till affärsresultat. När du skapar din sociala medier-strategi eller ska revidera en befintlig - skippa fokus på likes. Skapa innehåll som betyder något för någon på riktigt. Då kommer det hända bra saker.

Ta del av våra
nyheter

Vi delar aldrig med oss av din information. Läs vår Privacy Policy.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Bli en del av vårat community!
det finns mer

Inlägg för dig

Alla blogginlägg
Marknadspodden
Dec
12
//
2019

Marknadspodden #6 Johan Fernstedt - Marknadschef på Unionen

Johan Fernstedt arbetar sedan tre år tillbaks som marknadschef på fackförbundet Unionen. Med en lång bakgrund inom produktion och som VD på reklambyrå har Johan tagit med sig stor kompetens in i uppdraget som marknadschef. I veckans avsnitt av Marknadspodden pratar vi om harmoniseringen mellan marknad- och säljavdelningen, kundresan, Always-On och hur Unionen lyckas hålla sig i framkant.
Marknadspodden
Dec
5
//
2019

Marknadspodden #5 Konstantin Irina - Marknadschef på Arbetsförmedlingen

Konstantin Irina är den första och enda marknadschefen för en statlig myndighet. Med en bakgrund inom marknadsföring och digitalisering på jättar som ICA, Electrolux, Philips och Svenska Cellulosa AB klev Konstantin Irina in som marknadschef på Arbetsförmedlingen för ett och ett halvt år sedan. Sedan dess har han drivit en förändringsresa tillsammans med det team som han själv satt ihop från grunden.
Marknadspodden
Nov
28
//
2019

Marknadspodden #4 Martina Åkerlund - Marknadschef på Marginalen Bank

Martina Åkerlund arbetar som marknadschef på Marginalen Bank sedan ett och ett halvt år tillbaka. Vi träffas på deras huvudkontor i Stockholm för att prata om hur en verksamhet lyckas jobba agilt och hur dem som bank tänker kring kommunikation av finansiella tjänster. Vi snuddar även vid robotteknik och hur Marginalen Bank lyckats integrera både fysiska robotar och mjukvarurobotar i sina processer för att förenkla och effektivisera arbetet, samt förenkla vardagen för sina medarbetare.
Marknadspodden
Nov
14
//
2019

Marknadspodden #3 León Reyes - 17-åringen som skapar tillväxt för e-handlare

León Reyes är bara 17 år och grundare av byrån Xposure Media Group som jobbar med datadriven marknadsföring för svenska e-handelsföretag. Vi går igenom vikten av att våga testa sig fram, kraften i data och hur du lyckas få din e-handel att blomstra.
Marknadspodden
Nov
7
//
2019

Marknadspodden #2 Caxton Njuki - Konsten att bygga sitt personliga varumärke

Caxton Njuki är personen med många bollar i luften. I det andra avsnittet av Marknadspodden gästar han och kommer med sina allra bästa tips på hur du ska tänka för att bygga ditt personliga varumärke. Vad gör Caxton Njuki dagligen för att lämna ett avtryck på varje person han möter och hur för han över detta till sitt aktiva arbete med sociala medier? Frågetecken rätas ut till utropstecken.

@keepupagency